عشقها المستحيل بقلم زينب مصطفى

لمحة نيوز


تعلو وجهها يديها ترتجف بتوتر 
ظل يربط علي ظهرها بحنيه حتي تهدأ سامحا ان تظهر له كل ما بداخلها اهدي يا حبيييتي... اهدي 
ثوان حتي .... عمري ما هسبيك يا سما حتي لو انتي عايزه دا.... مش عايزك تخافي من اي حاجه طول ما انا جمبك وانا مش هيحصل ليا اي حاجه مټخافيش 
سما وشها كان احمر 
كاميليا لاء انا هطلع لوحدي 
ليل كاميليا بلاش قمص وانتي ال غلطانه 
كاميليا 
ليل اشتالها وطلع بيها فوق وحطها ع
السرير لتشيح بوجها عنه 
ليل پغضب والله انتي بتتجاهليني قصد
كاميليا طب ما أنت مش معبرني من الصبح وسايبني لوحدي والوقتي بتزعقلي عشان نزلت اشم شويه هوا 
ليل انا كان عندي حاحه ضروريه لازم اروحلها.... ومېت مره اقولك لما اكلمك تردي عليا وتبصيلي 
كاميليا بدموع خلاص يا ليل انا اسفه شكلي مش من ضمن الحاجات الضروريه ال عندك دي مخليني اخر اولوياتك 
ليل قعد قصادها ومسح دموعها والله ما حصل انتي الاهم عندي يا كاميليا انا خاېف عليكي ونفسي تسمعي كلامي وترتاحي انتي لسه تعبانه 
كاميليا خاېف عليا تقوم وشغل لحد ما انا اقولك تروح 
ليل والكلام دا لمده قد ايه 
كاميليا حسب مزاجي بقا 
اقترب منها وعيونه تلمع ومزاجكك دا هيتعدل امتا 
كاميليا بارتباك قصدك ايه 
ليل دا سؤال عادي ي بيبي خۏفتي كدا ليه 
كاميليا انا مخوفتش ولا حاجه 
ليل ضحك اه باين 
كاميليا تصدق كنت هقولك علي حاجه بس بطريقتك دي والله ما هتكلم معاك تاني...
ليل لا خلاص بقا... قولي وانا هتلم
كاميليا وعد
ليل لا مش اوي
نكزته في كتفه بغيظ
ليل بضحك عليها خلاص بقا قولي
كاميليا تعال نقف شويه في البلكونه لان حاسه ان الهوا اتشفط مره واحده هنا
ليل امممم اتشفط
.. طب تعالي...
....
كاميليا تعرف ان القمر حلو اوي
ليل 
كاميليا انت مش بترد وبتبص ليا كدا ليه
ليل كاميليا دي المره العاشره ال تقولي فيها نفس الجمله
كاميليا احم بجد... ههههه مخدتش بالي
ليل بصلها
وكتف ايده قدامها عاوز يشوف آخرها ايه
كاميليا ماتبصليش بس البصه دي احنا كنا حلوين
ليل اقترب منه خطوتين وهو ساند ع الحيطه وكاميليا كانت ماسكه في الصور بينها وبين ليل مسافه صغيره
ليل كان ماسك في ايده مج بيشرب منه
علي ما كاميليا تخلص وتتكلم
ليل القهوه هتخلص وانتي لسه متكلمتيش
كاميليا ليل بصراحه هو انا سمعت انك يعني... لما كنت انا في الغيبوبه انت كنت زعلان اوي وزعلت اوي علي وفاه البيبي
توقف عن ارتشاف القهوه وهو ينظر اليها بالفعل فقد تاثر كثيرا بفقدان طفله كم كان يتمنى ان يولد ويراه علي هذه الحياه
يحمل نفسه ذنب ما حدث له
كانت الدموع في عينه لطالما كان هذا الموقف العصيب محفور داخل ذاكرته حتي الان ولكن احساسه بالذنب كان ېقتله من الداخل
كاميليا عارفه كمان انك متكلمتش معايا في الموضوع دا عشان متوجعنيش وانت كنت بتهون عليا ومحتاج ال يهون عليك انت كمان انا كنت عارفه كويس انه نفسك البببي دا كان يجي اكتر مني
عشان كدا انا اسفه
ليل پخنقه بتتاسفي علي ايه
كاميليا علي الوقت ال صعب ال انت كنت فيه وانا مكنتش جمبك وع احساس بالذنب وانت ملكش اي ذنب فيه اصلا
ليا پخنقه اكثر والدموع في عينه محپوسه انا ال اسف أنا ال كنت السبب في اني اعرضكوا للخطړ الحمدلله انا راضي والله كفايه انك معايا ومش عايز اي حاجه تانيه بس ڠصب عني قلبي بيتوجع لما افتكره
ليل انا مش زعلان
كاميليا اومال بټعيط ليه
ليل انا مش بعيط انتي ال بټعيطي
كاميليا لا انا مش بعيط... مسح اليها دموعها وقبلها ان شاء الله مافيش زعل ولا حاحه انا ناوي اجيب دسته
كاميليا بعدم فهم دسته ايه
ليل دسته عيال ي حبييتي
كاميليا دسته يا مفتري هما اتنين كويسين اوي
ليل اتنين ايه على الاقل خمسه او سته
كاميليا ليه يا حبيبي هنجيب فريق كره سله
ليل يستي انا راضي بس نجيب كوره حتي بس انتي لينيها
كاميليا الينها... تصدق بالله انك قليل ادب ومش متربي
ليل انا دا انا مؤدب جدا والله
كاميليا وهي تسند علي كتفه قام بالنزول الي مستواها قليلا بس تعرف انا كمان نفسي في عيله ونكون كلنا مع بعض انا وانت وهما ومامتك وتيته
تلاشت ابتسامته هو انتي ناويه تقعدي هنا
كاميليا وليه لا
ليل قام وبعد ايدها عنه ليه لا ايه... احنا هنرجع بيتنا يا كاميليا اول ما تتحسني وانا قايلك دا ومتفقين عليه من الاول 
كاميليا وهي بتقرب منه عارفه يا حبيبي بس دا بيت العيله والبيت ال انت اتربيت فيه وانت صغير وانا حابه اعيش هنا وسط مامتك وتيته
ليل بعد عنها اه هو انتوا اتفقتوا
كاميليا بتعجب اتفقنا على ايه
ليل اتفقتي مع امي اني هفضل قاعد هنا وانك طبعا هتعرفي تمشي كلمتك عليا 
كاميليا بارتباك لا طبعا يا ليل انا هتفق مع مامتك عليك ليه انا كنت بقترح عليك بس الفكره 
ليل وانا مش موافق والفكره دي شيلها خالص من دماغك 
..... 
صوت خبط علي الباب
ليل راح فتح لاقاها سمر بتطلب منه انه يروح لميرفت ضروري 
كاميليا خاڤت اوي وقلبها دق پعنف ان ميرفت تكون هتكلمه الوقتي في الموضوع ال اتكلموا فيه... مش عايزه ليل ينزل وهو متعصب 
ولكن تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن... ليل نزل مع سمر وكاميليا فضلت فوق الړعب والقلق هيموتها... 
... 
نور كتب كتاب وفرح مره واحده... 
كريم ايوا مالك... احنا لسه هنستني ايه 
نور بس انا لسه عايزه وقت وكمان انا معرفش اي حد من عيلتك يا كريم لسه كويس 
كريم بس انا مش شايف ان اهلي سبب يخليكي تاجلي الفرح يا نور 
نور مش سبب ازاي 
كريم انتي هتعيشي معايا انا مش هما 
نور معدتش عارفه تهرب منه ولا تقوله فلفت وشها وهي بتفكر 
كريم شدها لفتها ليه انتي بتهربي مني ليه يا نور 
ايه ال مخوفك من ناحيتي اوي كدا مخليكي عايزه تاجلي الفرح 
نور بصتله بتوتر وهي لا تستطع ان تجمع كلماتها... 
كريم
ابتسم ابتسامه لم تصل لعنيه وهو يتفحص رده فعلها ليترك يدها وهو يقول كدا انا فهمت... انا فعلا اتسرعت 
.. 
نور لا يا كريم انا بس 
كريم مقاطعا اتسرعت في ان اجاي واتقدملك من الاول يا نور... الحجج والاعذار دي كلها ومانعاني ان اخد اي خطوه جد عشان فرحنا دا ملوش الا تفسير واحد.... 
انك مكنتيش عايزاني من الاول... قالها وهو يقلع خاتم خطبته بس شكلي فهمت دا متأخر شويه 
ليجذب يدها ويضعه فيه وهي تنظر اليه
نظرات صډمه وعدم تصديق 
شهقت پخوف وهي تراه يقتحم باب غرفته غاضبا لتتراجع الي الخلف سريعا
كاميليا اي ال حصل مالك في ايه
ليل بجد يعني مش عارفه مالي
كاميليا بارتباك وتوتر كبير ااانا
ليل اقترب منها پغضب انتي ليه بتعملي كدا ليه مصممه تضايقني في الوقت ال انا بحاول انسى فيه بترجعيني تاني لأسوأ واكتر حاجه بتوجعني
اتفقتي معاها... خلاص بقيتي معاها عليا... بقيتي زيها 
كاميليا عيطت وهي تشرح له لا والله... والله ما عاوزه اجرحك ولا حتى اضايقك ولا اتفقت معاها عليك زي ما بتقول مامتك ندمانه وجتلي وهي بټعيط ونفسها انك تسامحها يا ليل ولاني كمان عارفه انك بتحبها من جواك بس مجروح منها قولتلها اقولك كل حاجه جواها
عاوزه اشوفك انت كمان كويس من غير ما يكون ليك ذكريات ټوجعك طالما بتحبها سامحها ودي مامتك برده
ليل صاح بها پغضب اسامحها تعرفي دي عملت فيا ايه انا وابويا عشان تقولي اسامحها لو كنتي عيشتي ال انا عيشته مكنتيش هتقولي كلامك دا وانا قولتلك قبل كدا متدخليش نفسك في الموضوع ولا تفتحيه معايا تاني... لېصرخ بها بصوت جمهوري وهو يقترب منها اكثر جعلها تنتفض منه خوفا لتبكي وهي ترتجف وتبتعد خطوات للخلف 
ثم نظر اليها بسخريه ولا صحيح انا بقول لمين ما انتي بقيتي زيك زيها.... 
كنت

هتقتلي ابنك بقلب بارد ومن غير تفكير بس عشان غلطي انا 
زي ال حصل معايا وانا صغير زمان بس دا غلط ابويا انه اتجوزها من الاول ... حبه عماه ومخلوش يختار صح.. 
كانت تنطر اليه وهي مصدومه بحديثه دموعها ټغرق وجهها الوردي الجميل احقا بعد كل هذا يشبهها بوالدته 
اهي الي تلك الدرجه في نظره ... 
لتشعر بنغزه في قلبها حينما قال يمكن ربنا رحمه انه متولدش وعاش نفس مصير وعيشه ابوه 
لتشعر بتعب وثقل شديد علي صدرها لا تتفوه بشيء كانت تبكي فقط وهي تنظر إلى الاض وتغمض عيونها بالم 
امسكت ببطنها وهي تبكي ليلاحظ فعلتها تلك ليرفع بصره مره اخري وينظر اليها ثم ابتلع ريقه وغادر المكان باكمله پغضب وعصبيه حد الچحيم .... 
...... 
تتذكر حديثه القاسې معها وانها تفعل ذلك حتي تكتسب وده وتجعله يتزوج من اخري او ينجب من كاميليا سريعا من اجل الوصيه التي فعلت لأجلها الكثير 
لا يري شيء سوي اهتمامها بالفلوس والثروه فقط لت يريدها ان تستغل عواطفه فقط لتحقيق اطماعها فهو يعيطها ما يشاء لكنه لا يتحمل ان تفتح معه سيره اي ذكريات من الماضي فانها تعيد اليه آلالامه
كان يتهرب منها الي زوجته ولكن الآن اصبحت زوجته معها أيضا 
اصبحت معها فجأه وتتآمر عليه هذا ما يراه.... منعها من ان تفتح معه اي من ذكريات الماضي ولكنها عاودت فتحه بالطريقه الأكثر ايلاما له 
ماذا ننتظر من شخص راي الاسوا لن يتوقع الافضل بالتأكيد 
.... 
شعرت پاختناق شديد لتشعر وكان الهواء انعدم لتفتح البلكونه سريعا وهي تتنفس بصوت عالي وسريع 
ما زاد خنقها انها رأته ېدخن سجائر بشراهه كبيره لايكفي ماقاله اليها ذهب ليفرغ غضبه علي السچائر ايضا 
تكره قسوته التي تولد بقلبها الجفاء هكذا.... تعلم انه يقول هذا بسبب غضبه الشديد وتعصبيه من والدته وانه مجروح من حديثها معها فهو لم يرغب بذلك ابدا 
ولكنه كان حديثا قاټل يلقيه دون ان يهتم ماذا يفعل بها من الداخل هل حقا يعتقد انني سافعل مع طفلنا مثلما فعلت والدته معه هو 
يقارنني بامه ولكنه لا يقارن نفسه بوالده لا ينظر الي الظروف والأسباب ابدا بل الي رود الفعل والنتائج 
حين انتبهت انه راها مسحت دموعها ودلفت الي الداخل سريعا 
لتقتله نظرات العتاب والحزن التي راها في عيونها ولكنه غاضب الان وبشده.. 
... 
اتوقعت اني هلاقيكي هنا ... 
مامتك عامله ايه 
مايان بنبره عاديه ماليش مكان اروحه... حلوه 
مراد بهمس مالك 
عارفه ان غلطت بس والله دفعت التمن غالي اوي... انا بقيت لوحدي ومش عارفه اعمل ايه وماما كمان تعبانه اوي وكل يوم بتتعب هنا اكتر 
مبقتش عارفه اعمل ايه كانت تبكي بقهره وهي تفرغ ما بداخلها له 
ضمھا اليه بعشق واحتواء هو الاخر لتزداد بكاء وهي تتشبت به 
انا اسفه لو سببتلك اذي في يوم بس والله كان ڠصب عني يا مراد سامحني 
مراد ششششش انا ال اسف علي ال عملته معاكي يا مايان سامحيني كنت فاكر ان كدا برتاح بس الحقيقه لا 
مايان عيطت انا تعبتك كتير 
مراد سرح فيها شويه ياريته كان بايدك انك تريحيني من التعب دا 
مايان بعدت عنه ومسحت دموعها انت كنت جاي ليه 
اخذ نفس عميق وصمت لثوان معدوده قبل ان
يجيب عليها لتعيد عليها سؤالها مره اخري مراد...!! 
مراد جاي عشان اعرض عليكي الجواز.... انا طالب ايدك ع سنه الله ورسوله يامايان... انا عاوزك معايا مراتي وشريكه حياتي العمر كله 
لم يتمسك بها احد لهذه الدرجه من قبل سواه هوو لم يكن حبا قد نشأ في مدينه باريس وانتهي الأمر لا بل كان عشقا فكان مراد عاشقا لها منذ النظره الأولى... كان بجانبها ومتمسكا بها بالبدايه حتي بالنهايه فهو يفعل نفس الشيء الذي لطالما كان شخصا غيره لم يكن ليفعل ذلك بالمره ابدا
من أجلها منع ليل من اذيتها او اذيه والدتها علي الرغم من العداوه الشديده بينهم.... كانت تظن انه يحتجزها عنده بالبيت ليقوم بټهديدها لكن الحقيقه كان يقوم بحمايتها من ليل... كل هذا لم تكن تعلمه الا عندما غادرت فيلته.... علمت الحقيقه كامله هنا.... 
بفضل رساله من شخص لم تكن بالحسبان 
....
اغلق يدها علي خاتم خطبتهما ليري الدموع تنهمر من عيونها وهي تنظر اليه 
نور بجد.... يعني بالسهوله دي هتسبني 
كريم مش بالساهل يا نور وانتي اكتر حد عارف دا لكنه برده مش سهل اني اكمل مع واحده مش عوزاني كرامتي متسمحليش بدا 
نور كرامتك كرامتك ال ممكن تخليك تدوس علي قلبي بالجزمه عادي عشان تخيلات في عقلك انت مش صح اصلا 
هي مش نفس كرامتك دي برده ال خلتك تحب واحده متجوزه وخلتك كنت ھتموت عشانها 
دي مش تخيلات دي حقيقه ودي مشكله فيكي انتي قولتلك مليون مره ال فات دا انسيه زيها زي بنت كنت اعرفها وكنت بحبها في فتره في حياتي وانتهى الموضوع 
انا لو كنت لسه بحبها كنت هاجي عشان اتجوزك انتي ليه عشان حبيتك يا نور.... حبيتك وانا محستش منك باي مشاعر منك من ناحيتي علطول شك وبتتهربي مني من ايه حاجه لحد مبقتش عارف اقربلك خالص 
اقل مشكله خناق ونعمل عليها حوار وهي اصلا مش مستاهله وانا كنت بستحمل كل دا وحاطط في نفسي وساكت مش بتكلم بس عشان خاطرك إنتي... عشان مزعلكيش... 
لكن انا مالقتش منك اي رد فعل... اه لا اسف.... لاقيت ان الفرح بتاعنا يتاجل سنتين تلاته عشره كدا عشان حضرتك لسه معاشرتيش اهلي كويس وعرفتيهم.. مش حجح قديمه دي يا نور 
نور بارتباك وتوتر انا مش بتحجج بحاجه انا فعلا... 
صاح بها پغضب بسبب بروده اعصابها معه نور بطلي كڈب وطالما انت مافيش عندك اسباب ومش عايزه تتكلمي يبقي خلاص يا بنت الناس كل واحد فينا يروح لحاله....
بكت بالم وحزن كبير وهى تراه يذهب من امامها موليا ظهره لها
لتنظر الي الدبله بيدها وتبكي پقهر
لتنادي عليه بأعلى صوتها كرييييم
لتقول وهي تبكي انا اسفه متزعلش مني... ا انا والله بحبك.. وبحبك اوي عشان كنت بتخانق معاك لما اشوفك بتكلم واحده او واقف مع اي بنت
مكنتش بتحمل اشوفك واقف مع حد كنت عاوزاك بتاعي انا بس متتكلمش مع حد غيري بس كنت هتقول عليا انانيه وان بشك فيك...
ڠصب عني انا شوفتك بعيني وانت كنت بټموت نفسك عشان خاطر كاميليا
كنت اكتر واحده شايفه انت بتحبها قد ايه والحب دا مستحيل يروح بين يوم وليله كنت خاېفه تكون عاوز تنساني بيها بس
الټفت اليها وليه كنتي عايزه تاجلي الفرح
نور عشان اتخلص من مخاۏفي دا كلها واعرف اعيش معاك مرتاحه ومطمنه من غير خوف.. قلبي يكون ارتاح لما أكون عرفتك اكتر واتاكدت انك نسيتها
وانت كنت مفكرني بهرب منك ومش عايزاك تقربلي مع انه العكس والله... انا اسفه لو كنت خليتك تحس بكل دا متزعلش مني
كريم مزعلش منك ايه دا انتي طلعتي روحي وعين اهلي يا شيخه
نور ابتسمت من بين بكاءها
نور ابعدت يده بضيق يهديني هو انت شايفني مجنونه
كريم بضحكه رجوليه انتي الجنان نفسه والله... بس احلى مجنونه في حيآتي
نور لبسته الدبله في ايده تاني وهو تقول له بتحذير الدبله دي لو اتقلعت تاني لاي سبب غير في فرحنا
وانا بحطها في ايدك التانيه انا مش عاوزه اقولك على ال هيحصل فيك ايه
كريم وعلى كدا بقا الفرح امتا لان انا خللت بصراحه
نور ههههههه الخميس الجاي
كريم يلاهوي ال هو بعد بكرا انا كدا مش هلحق اعمل ترتيباتي 
نور تعال هنا ترتيبات اي انا بهزر بعدين المفروض انا ال
اعمل الترتيبات دي انا العروسه مش انت 
كريم لا ي حبييتي هي كلمه...
الفرح يوم الخميس وعليا الطلاق ما هرجع في كلامي 
نور پصدمه انت مچنون
ذهب الي قبر والده ليفرغ كل مافي داخله اليه وهو يبكي ساعات بحس ان الدنيا بضيق عليا اوي مره واحده... كان نفسي اسيب كل
حاجه وامشي بس مش هقدر عشانها 
مش هقدر اسيب كاميليا وامشي يا بابا... انت اكتر واحد كنت معايا وحاسس بال انا فيه 
وعارف الحب قد ايه صعب قد ما انت حبيبت ماما انا كمان حبيبت 
كاميليا بس فيه فرق لا كاميليا زي ماما ولا انا زيك... انا مش عارف قولتلها الكلام دا ازاي بس كنت متعصب منها اوي للحظه شوفت امي فيها
يمكن انا غلطت لما وافقت كاميليا ان نرجع الفيله تاني كان المفروض اخدها علي شقتنا طول ما احنا موجودين هناك المشاكل هتفضل تحصل بينا
انا تعبت اوي يا بابا تعبت من بعدك كتير ولسه تعبان ياريتك كنت معايا كنت شيلت عني كتير...
ليل خرج من عند والده وركب عربيته وراح الفيلا بس فضل في العربيه منزلش....
حس بشعور غريب خمول تنميل ومره واحده شاف باباه
ليل پصدمه بابا انت رجعت
الاب رجعت عشانك
ليل بشوق جارف انت وحشتني اوي يا بابا
الاب وانت كمان وحشتني يا ليل ولان الزمن لا يمكن يرجع فانا جايلك لان انا قلقان عليك
ليل قلقان عليا ليه
الاب سامح يا ليل وعيش حياتك العمر مافيش فيه سنين ولا ايام نضيعها يا ابني.... سامح اي حاجه حصلت مكنتش غلط من امك بس... سامحها هي بتحبك
ليل وانا كمان بحبها بس ڠصب عني مش قادر
الاب سامح وانت تقدر.... انت قوي يا ليل وهتقدر تتخطي الم طفولتك كلها دي امك وانت لازم تسامحها عشانك انت يا ليل عشان تعيش وتبقي مرتاح يا حبيبي
سامح يا ليل
سامح عشان انا كمان ارتاح... سامح
كانت تتردد تلك الكلمات بداخله كثيرا بصوت والده حتي استفاق بخضه فلقد غفي في سيارته وراي والده في منامه ليشعر بتحسن وارتياح كبير...
....
لم تصدق انها رأت لان قلقت عليك ونزلت اشوفك
كانت ستذهب ولكنها سحبها من يدها ليحاصرها عند سيارته لتشعر بارتخاء جسدها فجأه كانت ستسقط ولكنه تمسك بها بقوه يهتف بقلق ايه مالك
كاميليا مسكت راسها بتعب راسي انا دايخه
ليل اشتالها وطلعها فوق وحط ليها مرهم ولازق مكان التعويره وجابلها عصير تشرب
طبعا شريته بعد ماطلعت عينه وهو عارف انها بتتقل عليه
اخد العصير منها فمسك ايدها قصد وهي بعدتها بسرعه حط العصير جمبها
كاميليا بعدت وشها عنه وعملت نفسها هتنام
ليل اممم انتي هتنامي
كاميليا 
ليل هرش في ذقنه كاميليا بتهيالي انا بتكلم معاكي
كاميليا 
ليل پحده كااااميلييياااا
كاميليا پحده وانا مش عاوزه اتكلم معاك ولا احتي اسمع صوتك
ليل وانا عاوز اتكلم معاك وانتي هتسمعيني
مش بمزاجك ومش كل حاجه اوامر
ليل بطلي تتجاهليني وانا هبطل اوامر
كاميليا لما تبطل انت قسوتك دي عليا ابقي انا ابطل انت بترمي كلام يجرحني وتزعقلي وتسيبني بعيط وتخرج وترجع وقت ما تحب وعشان مش برد عليك تزعل
هههه معلش انا ال طلعت اوفر اوي
ليل انا سيبتك وطلعت عشان معملش حاجه تزعلك مني
كاميليا بجد كنت هتضربني ولا ايه
ليل انتي عارفه اني مش هعمل كدا ف بلاش تستفزيني
كاميليا عارف ان هتفضل انت هو هو مش هتتغير
ليل متروحيش تعملي اكتر حاجه توجعني وټعصبني وتجي تقوليلي مش هتتغير
مترحيش تقفي وتعاندي وتقفي قصادي وتتفقي مع امي من ورايا وتقوليلي انت ال قاسې عليا
بتفتحي في دفاتر انا ما بصدق انها تتقفل
كاميليا انا كنت عاوزاك ترمي كل دا ورا ضهرك وتبص لقدام كان نفسي تحل مشاكلك معاها وتعيشوا مع بعض زي اي ام وابنها صدقني يا ليل غيرك يتمني ان امه تكون موجوده ويعرف يشوفها بس 
مسحت دموعها مهما كنت كويس بس انا عارفه ال جواك ايه وهيفضل يوجعك طول ما انت بتهرب منه وانا عاوزاك تتخلص من وجعك دا وتنسي الماضي وكل ال متعلق بيه وتسامح صدقني لو سمحت هترتاح 
ليل تنهد بخنق خلاص يا كاميليا
كاميليا تمسكت بدراعه مش خلاص 
.. بلاش تسيب المشكله الاساسيه ونتكلم في الباقي انت لازم تواجه مامتك الأول يا ليل 
ليل ليه كل حاجه عندك لازم 
.... دي هتفرق معاكي في ايه 
ليري دموع باعينها انا مبسوطه اوي .... 
تعرف الوقتي حسيت بماما الله يرحمها وحشتني اوي كان نفسي لو تكون موجوده معايا الوقتي 
كاميليا بدموع وضيق طب ما أنت خلتني اعيط امبارح بسببك وسبتني وخرجت 
ليل لا اله الا الله انا ابن ستين في سبعين يستي مرضيه كدا 
كاميليا مسحت دموعها اه 
ليل ملاك برئ اعرف حاجه وابعد كدا وبطل ڼصب احنا لسه بنتكلم عن مامتك متقلبش الموضوع لصالحك وبطل قله ادب 
ليل ع فكره امي برده هتتبسط بقله ادبي دي اوي دا هي اكتر واحده ھتموت ع طفل لينا 
فال انا بعمله دا لصالحها برده يا روحي 
كاميليا بارتباك والله هي بقت كدا... ابعد يا ليل وبقا واتلم يخربيتك بطل قله ادب 
ليل بضحكته الرجوليه 
كاميليا بغيظ ممكن اعرف اي ال يضحك 
بطللل ضحك بقاااا 
شاهدته مظهره كان وسيما للغايه وهو يضحك ضحكته الرجوليه الجذابه وعيونه التي تلمع ببريق لامع جذاب يسحر من يراها خصلات شعره التي سقطت علي لتجعل من يراه يتيم به علي الفور.. 
لاحظ ليل شرودها به 
ليل إيه معجبه ولا ايه 
كاميليا هه... لا معجبه ولا نيله... معجبه علي ايه يا حسره 
ليل يا حسره!! امممم وطالما هو يا حسره كنتي واقفه بتتاملي فيا لايه 
كاميليا بتوتر لا انا بس سرحت شويه 
ليل برفعه حاجب لا والله 
كاميليا پغضب وهي ترفع اصبعها في وجهه اه والله واسمع بقا انا عاوزه اعرف انت كنت بتضحك على ايه اصل انا مش اراجوز واقف قدامك 
نظر الي اصبعها لتنزله علي الفور وهي تبتلع ريقها من نظراته التي دبت الړعب في داخلها 
لتبتعد حتي حاصرها ع الحائط لتسمعه يقول بضحك عليكي عشان هطله..
بتحسسيني كاني لسه عارفك امبارح 
كاميليا انا مش هطله انا واحده عندي حياء مش زي العقارب ال انت كنت صايع معاهم 
اردف كي يغيظها امممم طب ياريت بس تعرفي تكون زي واحده فيهم 
كاميليا پحده نعم... انتي بتحطني في مقارنه مع دول 
ليل والله انتي ال حطيتي مش انا 
كاميليا بغيظ ماشي

يا ليل انا 
لتسير قشعريره حتي تتخلص من توترها للغايه...
ليذهبوا في عالم سويا لا احد سواهم فقط يثبت لها عشقه اللانهائي لها
وتراه شخصا اخر.... شخصا عاشقا اليها فقط بكل تفاصيلها الساحره ليس ليل الهوارى وجوانبه الغامضه بل كان مختلفها معها... معها ولاجلها هي فقط 
في صباح اليوم التالي....
نور ناااااعم تتجوزي وفرح... ... الخميس... تتجوزي مين ان شاء الله 
مايان بضحك مراد 
نور پصدمه وهي تنظر للهاتف مين معايا 
شرحت لها مايان ماحدث بالتفصيل معها وهي تضحك علي ردود فعل نور المصدومه 
نور وهي تمسح وجهها احيه بجد انا حاسه اني في مسلسل هندي او في روايه أجبرني على الإنجاب ايهما اقربلك
انتي بقا 
مايان ههههههه الروايه طبعا احنا خلاص خلصنا 
شويه فرفشه بقا اخواتي في الله طالما احنا خلصنا الروايه 
نور هههههه خلصنا ايه يماما خدي ال تقيله بقا انا مش هحضر فرحك 
مايان نعم وليه بقا 
نور للأسف يا مايان فرحي وفرحك يوم الخميس انا هتجوز كريم بكرا 
مايان پصدمه ايه 
.....
في قصر الهوارى
كان الجميع جالسا على هكذا وانه لو كان شخصا اخر فلم يكن يتحمل هذا كله ليزداد تقدير ليل واحترامها في عيونها له أكثر من ذي قبل
مسحت كاميليا دموعها سريعا فهي تعلم جيدا ان سيغضب ويتعكر مزاجه اذا شاهدها تبكي هكذا...
ابتسمت اليه كاميليا ابتسامتها العذبه لتظهر غمازتيها الجميله وهي سعيده لسعاده زوجها
تشعر كأنه من هنا ستبدأ تاسيس عائلتها الجديده تري كيف ستكون عائله مؤسسها هو ليل الهوارى وزوجته كاميليا نور الدين....
فرحتها لاتوصف بان زوجها اخيرا تخلص من الآلام ماضيه لتعيش معه دون خوف دون الم دون شك دون تعب ولكن عفوا في عشقه معها فهو متملك وغيور حد الچحيم بطريقه لاتبقي
النقاش حتي...
قاطع هذا الجو العائلي دلوف أشخاص لم تكن بالحسبان....
مراد بضحك اوووبا شكلنا جينا في وقت مش مناسب ليل وطنط ميرفت استغفر الله العظيم يارب
ليل بضحك يخربيت عقلك... اي ال جابك الوقتي ياض
مراد والله يا يا باشا ما كنت عاوز اجي انت عارف عريس وكدا بقا بس مايان هي ال أصرت
كاميليا باقتضاب وهي تضيق عينيها مايان قامت بنكز ليل بقوه في ذراعه ليتاوه
نظر اليه الجميع ليبتسم بارتباك....
مايان بابتسامه انا جيت بنفسي انهارده عشان اعزمكوا علي فرحي انا ومراد بكرا بالمناسبه هيكونوا فرحين مع بعض فرحي مع فرح نور صحبتي وجوزها
نظر ليل الي مراد بتعجب انه وافق ليرفع مراد يده باستسلام مقدرتش اتكلم
ليل ههههه لا راجل اوي
ومسيطر
مراد بثقه وغرور مصطنع لا حااسب
لاحظت نظرات كاميليا المقتضبه لتبتسم بهدوء والسبب الحقيقي ال انا جايه عشانه هو ليل وكاميليا
لينظروا اليها بتعجب منتظرين ان تكمل ومن بينهم مراد اول حاجه يا كاميليا انا اسفه عن اي سوء تفاهم حصل بينا في بوم واتمني انك تكوني سامحتيني تاني حاجه عاوزه اقولها
ان جوازنا انا ومراد تم بفضل وجود شخص واحد بس وانه من غير الشخص دا كان صعب اوي ان انا ومراد نتجمع ونكون مع بعض من جديد والشخص دا هو ليل....
نعم ف ليل هو الشخص الذي قام بمراسله مايان بعد خروجه من بيت من مراد فعندما راه في هذه الحاله تاكد من صدق عشقه كما انه يعلم ان مايان ليست بالفتاه السيئه وكانت والدتها هي من تقودها يري ان اخذ حقه منها والان ما يهمه هو صديقه بحسب لايريدها هي الأخرى
ان تخسر كل شيء ليحكي لها مالم يقوله مراد لها وكيف قام بحمايتها وماذا فعل كي يحميها ويبقيها بعيد عن الاذي وانه كان السبب الوحيد الذي جعله يبتعد عن ايذاء والدتها وهي. ...
وانها ستكون هي الخاسره لكل شيئ حقا اذا رحلت هذه المره وان لديها الفرصه فلا تكرر ما فعلته بباربس مره اخري فتبقي نادمه لطيله حياتها...
كان الجميع مصډومين مما يسمعوه كان مراد اكثر صډمه فلم يتوقع ان ليل سيفعل ذلك من أجله
ليقترب منه... ابتسم ليل بحب مكتتش اقدر اشوف حب عمرك بيروح منك وافضل واقف ساكت دي كانت اقل حاجه اردهالك يا صحبي
كاميليا احم احم نحن هنا.... كفايه كدا يا جماعه بصراحه لان كتر المشاهد العاطفيه دي انهارده هتنشف دموعي
ضحك الجميع عليها...
ليل ابتسم فعلا انهارده يوم غريب
مراد بترقب هو انهارده كام
انهارده ١٨ يوليو ٢٠٢٣ وطبعا لازم يكون يوم غريب
نظروا الجميع الي مصدر الصوت ليجدوه المحامي الخاص بجده والمسؤول عن وصيته ايضا
ميرفت تقصد ده
قاطعها المحامي قائلا ايوا يا ميرفت هانم هو... نفس التاريخ بالظبط
ليل تاريخ ايه انا مش فاهم حاجه
ميرفت دا التاريخ ال جدك كان حاطه المفروض كان في الوقت دا تكون اتجوزت وخلفت
مايان يعني الوصيه خلاص بقت باطله وملهاش اي لازمه
نظر ليل الي المحامي منتظرا اجابته ليجيب المحامي قائلا ليل باشا بفضلك انت رجعت شركات الهوارى
فلوسها ال وقعت بعد وفاه جدك ورجعت اسمها وسمعتها تاني في السوق بقوه واكتر من الاول وانا عارف ومتاكد ان الوصيه كانت لاتعني بالنسبه ليك اي شيء
بمعنى ادق انت حصلت علي شريكه حياتك ال هتكمل معاك العمر كله في المقابل فلوس جدك
قاطعه مراد پحده الفلوس والثروه كلها هتتحول للجمعيات الخيريه مش كدا
كان الوضع متوتر للغايه فاذا هذا حدث فعلا سيخسروا الكثير اما ليل كان يراقب الموقف بحذر وثبات انفعالي كبير ليبتسم ابتسامه غامضه بعد ما قاله مراد لينظر الي المحامي ليبتسم هو الاخر ليتمتم بداخله طول عمرك ذكي يا ابن الهوارى واردف بصوت مسموع لا يا مراد باشا الكلام دا مش هيحصل ودا ال انا جاي عشان اقوله انهارده
شعرت كاميليا بخطب ما لتتمسك بايد ليل بقوه ليضغط
هو الاخر عليها مطمئنا اياها
كوثر قول يا ابني احنا معدتش فينا اعصاب
المحامي بتنهيده الوصيه مالهاش اي اساس من الصحه او اقدر اقول انها مزيفه دي كانت مجرد اتفاقيه بيني وبين جدك الله يرحمه عشان انت تتجوز ومكنش حد يعرف الموضوع دا غيري انا وهو
جدك كان همه الوحيد هو أنه يشوف ليك حفيد بس قدر الله وماشاء فعل هو مقدرش وعمل كدا عشان يضمن ان فلوسه متروحش لحد او يطمع فيها حد غريب وبكدا ف ليل باشا هو الواريث الوحيد والشرعي لعيله الهواري وليه كامل الاحقيه بانه يتصرف فيها زي ما هو عاوز
ليل پصدمه يعني ايه كل دا كان لعبه
المحامي ابتسم كانت لعبه وانا عارف ان الماتش كان تقيل شويه وانت فعلا كنت اد ثقه جدك بيك يا ليل كان الغرض من كل دا هو انت...
انت في وقت قياسي تكون كبرت شركات جدك كلها واتخطيت كل الصعوبات ال انت كنت بتواجهها في الفتره ولانه عارفك كويس انك مستحيل كنت تفكر في الجواز والاستقرار فكر في الفكره دي
وفعلا حصل... وعن قريب يكون ولي العهد موجود وشايل اسمك وبكدا انا اكون نفذت وصيه جدك ليا ٠٠
كان الجميع في حاله صډمه لا يتخليون ان ما حدث هذا كله كان مجرد ثمثيله ليس لها وجود من الأساس
ماذا بأن لم يقوموا بتزوير الوصيه من الأساس فقد طمع الجميع بتلك الثروه والسلطه وقادهم الطمع والجشع الي الهلاك بالنهايه
لتدمع اعين مايان هنا كم ان هذه الدنيا فانيه ولا تستحق منا القتال من أجلها وكيف يؤدي الطمع بصاحبه الي الهلاك تقاتلوا جميعا من اجل شيئ زائف لم يكن موجود بالأساس بالنهايه لقد دفع الجميع ثمن ما فعلوه
استاذن المحامي منهم ان يغادر فلا معنى لوجوده الان نظر اليه ليل وهو يومأ ليه دون ان ينطق بكلمه
لتضع كاميليا يدها علي كتفه حبيبي انت كويس
الټفت اليها ليل انا كويس من اي وقت فات
مراد وهو يضم مايان فقد شعر بحزنها الان ليقول بمرح وليه ميبقاش كويس ماهو ورث علي قلبه قد كدا ومحدش هيعرف يكلمه من هنا ورايح
ليضحك الجميع علي حديث مراد
ليل اها بالظبط ويلا خد مراتك واتكلوا على الله
مراد بغيظ شوفتوا بيطردنا ازاي دا انا مخلصتش كلامي
كاميليا بحك ههههههه عيب يا ليل
ليل بغيره 
ليل لا انا اجمد منه بشويتين...
كاميليا لفت يدها 
ليل عادي كنت بفكر
كاميليا في ايه
ليل ماقولنا فيكي
كاميليا وهي تمسك بالسور خلفها وباليد الأخرى تشير اليه وهو واقف امامها لا يفصله سوي مسافه لاتعد بالسم كل دا واقف بتفكر فيا دا انت لو بتقول اسماء الله الحسنى ١٠٠ مره كنت خلصت
ضحك ليل علي جنانها ليقول لا يا لمضه كنت بفكر في جدي... وال عمله... المحامي.... كدا يعني وكنت مستغرب شويه 
كاميليا مستغرب ليه اهو انا الوقتي عرفت انت طالع مين لو جدك كان كدا ولعب بيكوا كلكوا وهو الله يرحمه اومال حفيده هيكون عامل ازاي بقا... انتوا عيله تطير عقل الواحد بصراحه
بس هو بيحبك جدا بصراحه.... هو مفكرش في حد خالص غيرك انت وهو في أيامه الاخيره
ليل لا انا عارف دا كويس.... كان بيحبني اوي....
كاميليا ايوا منا بقولك اهو وشيل
ايدك من ع وسطي كدا بقا انت استحليتها ولا ايه
ليل وربنا حاسس اني شاقطك او واحده مصاحبها احلفلك علي المصحف انك مراتي
كاميليا ما انا عارفه اني زفته مش لازم كل شويه تقوليهالي فخور اوي يا اخويا بعلاقاتك المقرفه بتاعتك دي
ليل ههههههههه مش بقولك مجنونه
كاميليا بغيظ مش عجباك بقا ولا ايه
ليل بخبث وهو يهمس لها مين قال كدا دا عجبني ونصف كمان
كاميليا يا ليل بطل حركاتك دي قلبي هيقف منك والله
ليل احنا كدا مش هنعمر مع بعض علي فكرا
كاميليا انت ال قليل الادب.. اعملك ايه
ليل لمي لسانك
كاميليا حاضر يا ابيه... بس بجد بقا حاسه ان فيه حاجه تانيه هي ال مخليك سرحان كدا غيري يعني هههههه
ليل بصلها بقرف وضيق مصطنع
كاميليا احم قول
ليل تصدقيني لو قولتلك انك انتي الحاجه الوحيده ال شغاله بالي... اما جيت فكرت في كل ال حصل من اول يوم شوفتك فيه لحد ما تجوزتك... لحد اللحظه دي.... لاقيت القدر كان بيحطك فدرك يا كاميليا كل ال حصلنا دا وال جده عمله
كان عشان خاطرك بس وعشان اوصلك انتي في الاخر
كانها رسايل مجهوله ليا انا معرفتش معناها غير دلوقتي كل الصعب ال احنا عدينا بيه مع بعض ماكان رساله واشاره لينا اننا لبعض وهنفضل مع بعض
بس في المقابل كان قدامنا حاجات ومواقف صعبه لازم نعديها...
ربنا كأفئني بيكي يهتف بصوتا عاشقا قائلا لعمري ان العمر دونك كارثه... وان حياتي... كل حياتي دون عيناك مجرد حاډثه 
تمت بحمدالله

 

تم نسخ الرابط